Stránky

pátek 4. února 2011

Inflace slev

Určitě jste si toho všichni už všimli, máme tu inflaci slev, nikdy nebylo levněji :-)

Začalo to Slevomatem (teda samozřejmě mám na mysli ČR, profláklý Groupon je trhu samozřejmě déle) nyní je obdobných (čti "přes kopírák groupon klonů") moc, určitě několik desítek, možná i jednotky stovek. Abych byl úplně přesný, ani slevomat nebyl asi první, byly tu nákupní kluby Fashion Days nebo BigBrands, taky mnou nepochopený Zoot. Loňský rok někteří označovali rokem slevových serverů, letošní snad bude lepší a bude rokem jejich konsolidace a zkulturnění.

Nyní po uplynutí nějaké doby od rapidního růstu se objevují první problémy. Od podvodného jednání jednoho ze serverů (více zde) k nezvládnutému (krach Cenodromu - detaily zde). To jsou asi ty nejviditelnější špičky ledovce. Nyní nás čeká asociace slevových serverů, určitě nějaké fúze a vyčištění trhu, protože ne všichni to ustojí.

Pro mě je hlavní problém v tom, že není zvládnut marketing těchto serverů ve vztahu ke svým dodavatelům, tedy nějaká jejich "výchova" jak vlastně s kupóny zacházet (mám z toho ten pocit). Kolik jich má být, na jaké časové období, jaká sleva ... Co si budeme povídat, slevový server vydělá vždy, prodává kupóny a na nich má marži. Jeho cílem je samozřejmě prodávat jich co nejvíc (nebo co nejdražší, ale to si zase koupí málokdo). K napsání článku o vlastních zkušenostech jsem se chvilku odhodlával, ale jak jsem v poslední době zaznamenal, nejsem sám se smíšenými pocity (viz diskuze na cuketce nebo Tangerův článek ke slevovým orgiím zde).

Začátek byl fajn, pomalý rozjezd, moc zákazníků nebylo, ne každý to byl ochoten riskovat/zkoušet apod. Nyní to dospělo k situaci, kdy si říkám, že určitě bude problém a z toho pramenící nedůvěra. Z nabídek slev je potřeba velmi filtrovat, co je skutečná sleva a co je nebo bude problém.

Shrnuté konkrétní zkušenosti:
  • Řecká restaurace Ve Smečkách - 200,-Kč kupon na konzumaci za 400,-Kč. Jestli mě to mělo nalákat k příští návštěvě bez kupónu, tak ani náhodou. Za tu polovinu ceny to šlo, ale celou cenu bych za takovéhle jídlo a prostředí rozhodně neopakoval.  
  • Kadeřnictví Avantgarda v Italské - Celkově jsem byl velmi spokojen. Trochu byl problém s rezervací, když jsem se konečně po asi 3 dnech pokusů dovolal, řekli mi, že jestli na kupon, tak to za měsíc, ale když jsem řekl, že chci v dopoledních hodinách, tak to šlo už asi za týden. Můj dojem, že neodhadli zájem a s tím spojený počet kupónů a celkovou logistiku byl sice správný, ale zapříčiněný tím, že majitelka celou akci vymyslela docela chytře. Byla zaměřená na podporu nových kadeřnic, ale ti jí když zjistili o co jde (moc práce?), tak odešly :-( Takže nápor zvládaly, jestli jím to pomohlo, těžko říci, já se pravděpodobně vrátím i za plnou cenu. 
  • Čokoládové bonbóny na vánoce - cca 500g, chutnaly výborně, ale za plnou cenu bych si to nekoupil a i za 50% to byla pálka, 10Kč/bonbón, velký očekávání z fotky na webu. Určitě nejsem nespokojen, ale zde mě dostal marketing, moje představa z webu byla úplně odlišná :-) Člověk skutečně musí přemýšlet
  • Bonbóny z Leonidasu - spokojenost. Od podobných firem s kvalitními čokoládovými produkty občas nakupuji jednotlivé kusy za plnou cenu, takže necelých půl kila dle vlastního výběru za cca polovinu nijak nezklamalo. 
  • Neomezená konzumace piva - zde si myslím taky je problém ve špatném odhadu kapacity, když jsme se to pokusili zamluvit, tak poslední volný víkendový termín byl za 2 měsíce. Napadá mě spíše, že může jít i o záměr. Buď kupony zákazníkům propadnou anebo ho musí uplatnit ve všední den, kdy neomezenost bude stejně omezená ... Alespoň se lidi tolik neožerou .... 
  • Masáže - nic pro mě, ale přítelkyně si to užívá a vyhovuje jí, že ceny jsou díky tomu snesitelné. Pár jich už vyzkoušela a nikdy si nestěžovala. Ale zase, že by přišla a řekla, to bylo tak úžasný, tam půjdu příště za plnou cenu, tak to ne ...
Každý den chodím cestou do práce kolem kadeřnictví a nedávno se objevila cedule na dveřích "Slevomaty hlaste předem!". Co si o tom myslet? Znamená to, že služby se budou lišit?

K tématu mě zaujal také rozhovor na Lupě s Tomášem Čuprem (má i zajímavý blog), spolumajitelem Slevomatu, z něhož vytrhávám toto:
Jaké jsou problémy, které musíte nejčastěji řešit? 
Stalo se nám například, že firma si 14 dní po uvedení akce usmyslela, že vouchery už nechce přijímat. S touto firmou se soudíme, ale zákazníkům jsme samozřejmě ihned vrátili peníze. Když máte moc nízkou marži tak podobné problémy neustojíte. Dalším potenciálním problémem jsou nekvalitní služby. My ale maximálně evidujeme stížnosti na nepříjemný personál. To samozřejmě popírá byznys model prodeje zboží a služeb na slevovém serveru. 
Měl byste jako obchodník totiž dělat vše proto, aby se k vám člověk, který poprvé přijde s kuponem, vrátil a příště utrácel už bez kuponu. Letos jdeme cestou edukace našich obchodních partnerů, aby věděli, na co se mají připravit.
Blýská se možná na lepší časy.

Ještě jeden odstavec, pro změnu od Jiřího Hlavenky, opět z Lupy:
A jeden netrend 
O ničem se v loňském roce nehovořilo více než o „slevomatech“ (snad mohu použít toto slovo, však se taky kdysi říkalo xeroxovat místo kopírovat), systémech nabízející tzv. hromadné slevy. Serverů toto nabízejících bylo koncem roku prý už přes sto, ale číslo se zřejmě každým dnem mění. Slevomaty jsou čímkoli na škále mezi podvodem a skvělým marketingovým tahem; obvykle jde o vytvoření umělé ceníkové položky v nějaké službě (restaurace, vstupenka kamkoli..), výrazně oproti obdobným nabízeným službám navýšené, a pak slavnostně umístěné na některý ze slevomatů s obrovskou slevou. 
Ale to je jedno – jako marketingová hra je to legální i legitimní, a lidé si hrát chtějí. Jen to skrývá jedno riziko, které se dle mého názoru začne brzy projevovat: hra se omrzí, zase tak báječná není. Slevomaty zřejmě budou ještě pár měsíců na vzestupné křivce, pak dojde k postupnému zamrzání těchto serverů (tj. budou „jakoby žít“, ale s nabídkou třeba měsíc-dva stejnou) a nakonec zbudou tři-čtyři hráči, kteří se sice budou slušně živit, ale v celém padesátimiliardovém koláči české e-komerce budou představovat drobeček spadlý pod stůl.
Mám stejný pocit a prognózu, trh se vyčistí, bude to standardem a všechno bude krásné :-)

Moje shrnutí je, že jde o dobrou službu, ale jak už bylo zmíněno, je nutné se dívat i na platnosti, počty atd.

A na úplný závěr jsem si vzpomněl, že všechno už tu jednou bylo. Někdy kolem roku 2001 existovala velmi podobná služba powershop.cz, což bylo kolektivní nakupování, čím bylo nakupujících více, tím levnější nabízené zboží bylo. Takže princip velmi podobný dnešnímu boomu, jen tehdy na to nebylo asi to správné hype okolo ... (něco jsem našel zde nebo zde). Poslední odkaz je info angela, že "internetový obchod společného nakupování. Předběhl svoji dobu o několik let a při velikosti českého trhu by asi ani dnes nebyl uspěšný". Což je asi důvod, že máme tisíce nabídek slev na služby, ale žádný český Woot. Což je škoda, minimálně pro mě.

A úplně poslední bod, kombinace powershopu, slevového serveru je dle mého nabídka Alcomy, což je také zajímavý nápad, když si firma udělá svůj slevomat, ale aby se to neobrátilo proti ní samotné. Ale chcete-li levnější mikrovlnný spoj, proč ne.

Žádné komentáře:

Okomentovat